Jack ei syö...

Puhetta bengalien terveydestä, ruokinnasta ja hoidosta.

Moderators: huiskamestari, Mäykynen, kainaloinen

Post Reply
JackJack
Bengalivaavi
Posts: 5
Joined: 19.05.2009 22:20

Jack ei syö...

Post by JackJack »

Moi,

Tämä sama juttu löytyy siis tuolta "kysy asiantuntijalta" forumista, mutta mietin juuri, että ei tainnu olla ihan oikea paikka sille. Eli alla on sama minkä laitoin sille toisellekin forumille. Osaisiko joku neuvoa?

Minulla on melkein kaksivuotias bengali, Jack. Jack on mahtava kissa, äärettömän sosiaalinen, ihmisrakas ja aktiivinen syöppö. Päätin hankkia sille kaveriksi toisen bengalin, jonka sain sunnuntaina ja sen nimi on Eli (”iilai”, jos helpottaa lukemista).

Jack ja Eli tulivat heti juttuun, kaikki meni melkein pelottavan hyvin. Jack sähisi ja murisi muutaman kerran, mutta se siitä. Sitten juostiin, leikittiin ja nukuttiin yhdessä (hyvin söpöä). Maanantaina kaikki meni hyvin, leikittiin, tutustuttiin ja syötiin hyvin yhdessä.

Mutta maanantai-iltana pojat riehuivat kaapin päällä (mihin olen tehnyt kissoille matosta liukuestealustan) ja Jack putosi sieltä. En itse nähnyt tapausta, koska olin kylpyhuoneessa, mutta rymähdyksen kuulin. Jack oli pudonnut matalan kiipeilypuun päälle ja sen voimasta se oli mennyt rikki. Jack linkutti toista jalkaa hetken, mutta se meni 5 minuutin sisällä ohi. Kokeilin kylkiä ja vatsaa, se ei aristanut mitään. Kaikki vaikutti olevan hyvin, mutta seuraavana päivänä se ei suostunut enää syömään mitään ja oli passiivinen. Varasin ajan eläinlääkärille ja sain samana päivänä ajan. Eläinlääkäri ei löytänyt mitään vikaa. Se kokeili vatsan, kyljet, nielun, nivelet, selkärangan, kurkun, suun, leuan, hampaat yms., eli kaiken mahdollisen. Kuvia ei otettu, koska eläinlääkäri ei löytänyt mitään, mikä viittaisi traumaan. Jack ei oksentanut, sillä ei ole ollut tasapaino-ongelmia, eivätkä sen pupillit viittaa aivotärähdykseen.

Kysymykseni siis on, miksi Jack ei syö? Se on ollut päivä päivältä vähän pirteämpi, mutta ei oma itsensä. Haluan oman villin misuni takaisin, joka syö kuin hevonen. Saan sille muutaman nappulan ja katkaravun syötettyä, mutta en mitään muuta. Sain eläinlääkäriltä ”ruokahalua herättäviä pillereitä”, näistä olen ensimmäisen antanut mutta sillä ei ollut mitään vaikutusta. Muuten olen joutunut pakkosyöttämään eläinlääkäristä ostettua ”recovery” ruokaa ruiskulla. Jack on ennen syönyt hyvin ja paljon! Sen toinen nimi voisi olla ’alati nälkäinen’. Olen todella huolestunut, että se on nyt tällainen.

En tiedä, johtuuko syömättömyys pennusta vai putoamisesta. Olen yrittänyt antaa Jackille ruokaa pitämällä Elin muualla sen aikaa. Mutta heti kun Eli naukuu, Jack juoksee tunnollisesti sen luokse ja ruoka jää siihen.

Jos Jack ei pian ala omatoimisesti syödä, vien sen tietysti uudelleen lääkäriin. Mutta osaisiko joku neuvoa, mikä Jackillä voisi mahdollisesti olla hätänä?

Kiitos avustanne!
"Cats are kindly masters, just so long as you remember your place."
innokas huoltaja
Bengalivaavi
Posts: 27
Joined: 15.08.2009 16:35

Re: Jack ei syö...

Post by innokas huoltaja »

Hei!
Selvisikö syömis ongelma? Yritin etsiä uutta tietoa teidän kisuleista, mutta en onnistunut löytämään mitään kuulumisia... Toivottavasti kaikki meni hyvin ja ruokahalu palasi entiselleen säikähdyksen jälkeen :)
Post Reply